stycznia
E-powiat - rozwój elektronicznych usług publicznych na terenie powiatu wejherowskiego
Nazwa projektu: E-powiat - rozwój elektronicznych usług publicznych na terenie powiatu wejherowskiego
Nr umowy: Z/2.22/I/1.5/022/04/U/2/05 z dnia 18.01.2005 r.
Program Operacyjny, w ramach którego inwestycja została zrealizowana:
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – rozwój regionalny;
Priorytet I: Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów,
Działanie 1.5 – Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego
Fundusz, z którego inwestycja uzyskała dofinansowanie:
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Uczestnicy projektu:
Wszystkie samorządy z terenu powiatu wejherowskiego podpisały porozumienia o wspólnej realizacji projektu (powiat + 10 gmin).
Na mocy zawartych z Gminami porozumień rolą beneficjenta końcowego odpowiedzialnego za prowadzenie koordynacji prac nad projektem pełni Powiat Wejherowski.
Całkowita wartość projektu:
-planowana: 3.223.653 zł
-określona po przeprowadzonych przetargach: 2.745.003,82 zł
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej (ZPORR):
-planowana: 2.417.740 zł
-określona po przeprowadzonych przetargach: 2.058.752,73 zł
Harmonogram projektu:
Procedura przetargowa: grudzień 2004 – luty 2005
Termin rozpoczęcia realizacji Projektu – termin podpisania umowy z pierwszym wykonawcą: 17.01.2005
Rozbudowa i modernizacja sieci LAN JST: grudzień 2005 – marzec 2006
Zakup sprzętu komputerowego: styczeń 2005 – luty 2005
Wdrożenie Kompleksowego Systemu Wspomagania Zarządzania Urządem: sierpień 2005 – listopad 2006
Zakup i wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów i zarządzanie informacją „e-obieg” lipiec 2006 – wrzesień 2007
Uruchomienie i wdrożenie transakcyjnego portalu „e-powiat” lipiec 2006 – wrzesień 2007
Wdrożenie podpisu elektronicznego lipiec 2006 –wrzesień 2007
Budowa bezpiecznego styku sieci LAN z Internetem grudzień 2006 – luty 2007
Budowa Systemu Archiwizacji Danych lipiec 2006 – październik 2007
Budowa powiatowej sieci Publicznych Punktów dostępu do Internetu część 1 i część 2 lipiec 2006 – październik 2007
Rozbudowa i modernizacja sieci LAN JST część 2 i część 3 grudzień 2006 – luty 2007
Zakup sprzętu komputerowego – część 2 czerwiec 2005 – czerwiec 2005
Zakup sprzętu komputerowego – część 2 listopad 2006 – grudzień 2006
Termin zakończenia realizacji Inwestycji. Przedstawienie protokołu ostatecznego odbioru – grudzień 2007
Beneficjenci:
- mieszkańcy i podmioty gospodarcze powiatu wejherowskiego
- interesanci urzędów administracji samorządowej
- urzędy administracji samorządowej.
Opis, cel i uzasadnienie projektu:
Przy tworzeniu założeń projektu pod uwagę brano fakt, że elektroniczne usługi publiczne, świadczone przez administrację samorządową, z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, sieci Internet oraz innych nowoczesnych technologii teleinformatycznych nie były dostępne i stosowane dla ok. 175 tys. mieszkańców oraz ok. 14 tys. podmiotów gospodarczych powiatu. Dostępność obywateli i podmiotów gospodarczych do administracji samorządowej była więc ograniczona a czas załatwiania spraw wydłużony.
W ramach projektu uruchomiono na platformie elektronicznej transakcyjnego systemu e-powiat, który scala systemy „e-urząd’” jednostek administracji publicznej uczestniczących we wspólnym przedsięwzięciu. Zapewni ona obywatelom oraz podmiotom gospodarczym możliwość załatwiania spraw w urzędach drogą elektroniczną poprzez Internet. W ramach projektu utworzono sieć publicznych punktów dostępu do Internetu, którą tworzą infomaty zwane również multimedialnymi kioskami informacyjnymi oraz ogólnodostępne stanowiska komputerowe.
Cel projektu:
Celem projektu było usprawnienie administracji samorządowej tak, aby interesant był lepiej i szybciej obsługiwany, a usługi były koncentrowane na jego potrzebach, natomiast urzędy miały opinię urzędu przyjaznego – zorientowanego na interesanta.
Elementy projektu:
Rozbudowa i modernizacja Lokalnych Sieci Komputerowych Jednostek Samorządu Terytorialnego (LAN JST)
Budowa Systemu Archiwizacji Danych,
Budowa powiatowej sieci Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (Infomaty),
Wdrożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego,
Uruchomienie i wdrożenie transakcyjnego portalu „e-powiat”,
Zakup i wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów i zarządzania informacją „e-obieg”.
Zakup niezbędnego sprzętu informatycznego, w tym serwery i sprzęt komputerowy.
Inne efekty:
Upowszechnienie wykorzystania technologii społeczeństwa informacyjnego.
Ułatwienie dostępu do informacji publicznej, prawnej, turystycznej i innych poprzez wykorzystanie publicznych punktów dostępu do Internetu i sieci Internet.
Poprawa efektywności administracji samorządowej szczebla gminnego i powiatowego.
Przyspieszenie działania urzędów.
Oszczędności kosztów administracyjnych urzędów.
Poprawa kontaktu urzędów z mieszkańcami i podmiotami gospodarczymi.
Polepszenie opinii o pracy urzędu i urzędników.
Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej powiatu.
Opis kluczowych elementów:
Portal „e-Powiat”
Aplikacja dostępna dla wszystkich użytkowników sieci Internet z poziomu dowolnej przeglądarki internetowej oraz infomatów, umożliwiająca:
- pobranie formularza ze strony WWW, który mogą wydrukować i złożyć w urzędzie osobiście,
- wypełnienie formularza na stronie WWW i wysłanie go do urzędu przez Internet.
E-obieg
- zintegrowany pakiet oprogramowania do zarządzania dokumentami, korespondencją, sprawami oraz poleceniami,
- oparty o Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt oraz Instrukcją Kancelaryjną,
- tworzy centralną, uporządkowaną ewidencję dokumentów i informacji,
- umożliwia sprawny dostęp do dokumentów i informacji, kontroluje drogę ich obiegu oraz stan realizacji,
- rozwiązuje problem przepływu informacji wewnątrz urzędu oraz pomiędzy urzędem a jego otoczeniem,
- bezpośrednia współpraca z portalem „e-powiat”
Infomat
Multimedialny kiosk informacyjny to komputer w ergonomicznej obudowie z czułym na dotyk monitorem. Jego obsługa jest prosta i intuicyjna.
Infomat może być zainstalowany wewnątrz lub na zewnątrz budynku, jako wbudowane w ścianę lub wolnostojące stanowisko.
Bezpieczny podpis elektroniczny
Cyfrowy odpowiednik podpisu odręcznego, umożliwiający identyfikację podpisującego dokument elektroniczny i będący nierozerwalnie związany
z podpisywaną wiadomością.
Tylko bezpieczny podpis elektroniczny może wywołać skutki prawne równoważne podpisowi tradycyjnemu.